Home » Blog » Nieuws » Berichten vanuit team beeld & geluid

Berichten vanuit team beeld & geluid

Een nieuwe kerk, een nieuw(e) geluid(sinstallatie)…..

Bij de herinrichting van de Brugkerk is ook de volledige licht-, beeld- en geluidsinstallatie vernieuwd. De kerkzaal is nu uitgerust met moderne apparatuur zoals de LED schermen naast de preekstoel, 3 nieuwe camera’s en energiezuinige LED ver-lichting. Dat alles wordt bediend met computerapparatuur. Een deel daarvan staat boven op de orgelgalerij, het meest zichtbare is de apparatuur in de kolombank links achterin.

Vanuit die kolombank wordt alles bediend met behulp van computers. Daarom ziet u elke zondagmorgen 2 mensen ingespannen op computerschermen kijken.

De ene persoon is van het “beamerteam” en zorgt er voor dat alle teksten en afbeeldingen op de schermen voorin vertoond worden. Elke week wordt er door het team een digitale presentatie samengesteld naar aanleiding van de door de voorganger geleverde liturgie. Teksten, plaatjes en video- of geluidsfrag-menten worden verzameld en geschikt gemaakt voor gebruik tijdens de dienst. Daarvoor staat er in de “cockpit” een computer met een scherm.

De andere persoon van team “beeld en geluid” draagt zorg voor de geluidsweergave in de kerkzaal, zoals het aan- en uitschakelen van microfoons en regelen van voldoende geluidssterkte. Dit gaat met behulp van een digitaal schermpje. Ook verzorgt hij of zij het uitzenden van de dienst. Met behulp van de 3 camera’s probeert deze de dienst zo goed mogelijk in beeld en geluid bij de mensen thuis te brengen. Hiervoor is een tweede computer met 2 schermen beschikbaar.

Voor de koster is hier ook een plaats gereserveerd; die heeft vanaf deze plaats goed overzicht en zorgt o.a. voor het luiden van de klok en eventueel regelen van de verlichting en verwarming.

Al met al is het een behoorlijk uitgebreid systeem geworden met veel mogelijkheden. Het is dan ook een hele uitdaging voor de mensen van de beide teams om te wennen aan de nieuwe spullen en daar mee om te gaan. Zij zijn ook tijdens de dienst redelijk druk bezig.

Op dit moment zitten we nog in een periode van leren en proberen en foutjes zullen nog regelmatig gemaakt worden. Daarvoor vragen we uw begrip. Langzamerhand zullen we er steeds meer vertrouwd mee worden en zullen zaken steeds gestroomlijnder gaan. Heeft u opmerkingen, vragen of ideeën dan horen wij dat graag.

Punt van zorg is nog het functioneren van de ringleiding. Diverse gemeenteleden kunnen de dienst niet goed of soms helemaal niet volgen met hun luistertoestel. Dit lijkt sterk afhankelijk van de plaats waar men zit. Er loopt nog onderzoek waardoor dit veroorzaakt wordt, maar we hopen in de komende weken met behulp van de leverancier e.e.a. goed ingesteld te krijgen.

Voorlopig vragen wij u te proberen een zitplaats met goede ontvangst te zoeken. Als u geen of slechte ontvangst hebt kan het zo maar zijn dat het 2 of 3 stoelen naast, voor of achter u prima is. Schroom niet om bijvoorbeeld tijdens een lied even een andere plek te proberen als dat mogelijk is. Wij horen graag uw ervaringen, want naast technische metingen zijn juist uw ervaringen voor het onderzoek heel belangrijk!

Kortom, er zijn nog kinderziektes, maar daar wordt door de leverancier en de diverse teams hard aan ge-werkt. Ondervindt u problemen met verstaanbaarheid, laat het weten aan de dienstdoende geluidsman. Eventueel ook tijdens de dienst, dan kan er misschien meteen iets aan gedaan worden.

Geplaatst: 12 augustus 2024