Home » Blog » Nieuws » Agapèviering op 22 oktober 2017

Agapèviering op 22 oktober 2017

Agapè is een Grieks woord voor een bijzondere vorm van liefde: liefde die niet aan zichzelf denkt maar alles wegschenkt, liefde als de liefde van Christus.

Toen de zondag ook voor de eerste christenen nog een werkdag was, kwamen zij op zondagavond bijeen om die liefde te vieren. Dat deden ze met een maaltijd waarvoor iedereen van huis wat meenam: de rijken veel, de armen weinig. Maar al dat eten deelden zij met elkaar zodat ieder­een hetzelfde kreeg. Maar ook lazen ze aan tafel uit het evangelie en spraken daarover met elkaar. Ze baden en zongen samen. En tijdens een speciaal moment werd het brood gebroken en rondgedeeld. Werd een beker met wijn doorge­geven. Werd gezegd: “Zo heeft Christus zijn lichaam en bloed voor ons gegeven.”

Uit de agapèvieringen van de eerste christenen zijn onze kerkdiensten ontstaan. Eigenlijk doen we nog het­zelfde als zij, behalve dat we in de kerk ook met elkaar eten. Maar op zondagavond 22 oktober om 18.00 uur willen we in de koorzaal van de Brugkerk de liefde van Christus vieren zoals zijn leerlingen dat deden. We gaan lezen uit de Bijbel, bidden en zingen (begeleid door Marc Koning) en gedenken met brood en wijn de liefde van de Heer. Maar we gaan ook samen eten: we delen het eten dat iedereen zelf van huis meeneemt.

Van harte uitgenodigd bij deze bijzondere dienst!

En wilt u dus wat te eten meenemen: voldoende voor één persoon?

Thema: Delen

Geplaatst: 10 oktober 2017