Home » Blog » Nieuws » Berichten van een dominee, december 2019

Berichten van een dominee, december 2019

Op weg naar Kerst
Bijna weer Kerst. En bijna weer een jaar voorbij. De tijd vliegt. Daarom is het mooi om op het Kerstfeest te vieren dat één ding altijd blijft: dat God steeds opnieuw verbinding zoekt met ons. Die boodschap is uitgedragen en geleefd door Hem die als een Kind werd geboren in de nacht van deze wereld.

Zon- en feestdagen
Over de kerkdiensten in de komende periode:
• Op de vierde Adventszondag 22 december in de Brugkerk mag de doop bediend worden aan Fenne. Mooi om zo kort voor het geboortefeest van Gods Kind te vieren dat ook Fenne een kind van God mag zijn. De dienst krijgt een extra feestelijk accent doordat Marjan en een vriendin enkele mooie liederen voor ons zullen zingen.
• Op Kerstavond 24 december begint in de Brugkerk het Kerstfeest traditiegetrouw met de Kerstgezinsviering om 18.45 uur. Onze eigen Peter van Poelje en Arie Knetsch schreven en componeerden speciaal voor deze viering de Kerstmusical “Een vreemde ster”. Een kinder-koor en een aantal acteurs, ook uit onze gemeente, brengen het verhaal tot leven in de Brugkerk. Een belevenis voor jong én oud. Na afloop van de dienst is er voor iedereen warme chocolademelk.
• Later die avond om 21.45 uur begint in de Brugkerk de Kerstnachtdienst. Dit jaar zal mijn vrouw Ellis Ezinga voorgaan. Ons koor “De Band” o.l.v. Arie Knetsch zingt in de Kerstnacht met en voor ons bekende Kerstliederen. Het thema van de dienst is: “In de kribbe”.
• Ook in de Kerstmorgenviering in de Brugkerk dirigeert Arie Knetsch een koor dat is samengesteld uit de voorzangers die door het jaar heen, maar dan in kleine groepjes, nieuwe liederen met ons instuderen. Het thema is nu: “Geen plaats…” Voor het Kind, dat aan de wereld komt vertellen dat God in zijn hart altijd weer ruimte voor ons maakt, is geen plekje.
• Op oudejaarsdag is de Brugkerk vanaf 17.00 uur open om even binnen te lopen en een kaarsje op te steken. Bijvoorbeeld voor iemand die je op de laatste dag van 2019 extra mist. Of omdat je hoopt dat de wereld in 2020 een beetje lichter zal worden. Aansluitend aan de lichtjesavond begint om 19.00 uur de oecumenische oudejaarsavond-viering. We lezen op oudejaarsavond in 2 Petrus 3 dat “voor de Heer één dag is als duizend jaar en duizend jaar als één dag” en dat die Heer veel “geduld” heeft met ons. Met de diaconale collecte in deze dienst zullen we het pastoraat in de Geniepoort, de gevangenis aan de Maatschapslaan in Alphen aan den Rijn, ondersteunen. Soms vragen de mannen om een postzegel om een kaart naar hun kind te kunnen sturen of om beltegoed om vanuit de telefooncel op de afdeling met hun familie te bellen. Er kan ook een vergoeding worden gegeven aan een vrijwilliger om kinderen van gedetineerden op te halen om bij hun vader op bezoek te ko¬men. De pastor hoopt voor een deel van de opbrengst ook enkele boeken te kunnen kopen die de gevangenen kunnen helpen om beter hun detentietijd door te komen en er beter uit te komen.
• Op zondag 5 januari komen we voor het eerst in het nieuwe jaar 2020 weer in de Ontmoetingskerk samen. Na de dienst is er alle gelegenheid om elkaar hoop en zegen toe te wensen.

Door de week
Door de week zijn er in de weken voor Kerst en tijdens de Kerstvakantie even wat minder activiteiten in en rond onze kerken.
• Op dinsdag 7 januari bent u wel weer welkom om 20.00 uur in Onder Dak om samen uit de Bijbel te lezen en door te praten over het gelezen hoofdstuk. Er is een vaste kern van deelnemers. Maar iedereen die wil aanschuiven is zeer welkom. Het is nog niet helemaal zeker welk Bijbelgedeelte op 7 januari besproken zal worden. T.z.t. zal ik dat vermelden in ons andere kerkblad Kerken rond Rijn en Gouwe.
• Noteer ook alvast in uw agenda dat er op maandag 20 januari 2020 weer een gemeenteavond zal zijn.

Nieuwe collega
Goed nieuws! De sollicitatie-commissie die op zoek ging naar een geschikte opvolger van pastor Henriëtta van Gosliga heeft een hele goede kandidaat gevonden. Ze heet Laurien Hoogerwerf, is 29 jaar en woont in Woubrugge (en is getrouwd met mijn collega daar). Ik heb haar ook al even mogen spreken en heb er alle vertrouwen in dat ik in haar een fijne collega krijg en u een betrokken en bezielde nieuwe pastor. Een felicitatie voor Laurien vanwege haar nieuwe baan en voor ons allen omdat het werk in onze gemeente vanaf 1 februari 2020 weer op volle kracht door kan gaan!

Groet
Ik wens u inspirerende Kerstdagen toe!
Een hartelijke groet voor u allen van dominee Willem Biesheuvel

Geplaatst: 9 december 2019