Home » Blog » Nieuws » Berichten van het pastoresteam – mei/juni 2020

Berichten van het pastoresteam – mei/juni 2020

Voorlopig drukken de coronamaatregelen nog een groot stempel op ieders leven. Ook het werk van ondergetekenden is anders dan anders:

digitale kerkdiensten, telefonisch pastoraat, weinig vergaderingen…En het zal nog wel even duren totdat alles ook in de kerk weer gaat als normaal. Waarschijnlijk zullen de maatregelen niet ineens worden opgeheven maar geleidelijk worden versoepeld. Er wordt al nagedacht over “anderhalvemeterkerkdiensten” die de digitale vieringen wellicht zullen gaan vervangen. Maar wanneer?

Zon- en feestdagen

Vooralsnog gaan we ervan uit dat de digitale vieringen nog een tijdje zullen doorgaan. U kunt de diensten vinden op www.kerkomroep.nl en de liturgie van de dienst op onze website www.pknkoudekerk.nl

Uit cijfers van kerkomroep.nl blijkt dat velen van u op zondag of later naar de diensten luisteren. Fijn! Wij zijn ook erg blij met alle medewerking die we rondom de digitale vieringen krijgen van mensen die thuis liederen inzingen, mensen die alle geluidsfragmenten aan elkaar monteren en mensen die op zondag in de kerk de diensten uploaden. Zoveel medewerking geeft een gevoel van verbondenheid!

Op Hemelvaartsdag zal er, al om 9.00 uur, een korte dienst te horen zijn.

De Pinksterviering zal door uw beide voorgangers samen worden ingevuld.

Voor zondag 7 juni is de viering van de Maaltijd van de Heer gepland. N.a.v. de viering op Witte Donderdag hoorden wij van verschillende gemeenteleden dat het hun goed had gedaan om thuis toch mee te doen met de Maaltijd. Ook voor 7 juni vragen wij u om thuis brood en wijn klaar te zetten. Mocht er dan al wel een dienst in de kerk zijn dan gaan we ons uiterste best doen om de Tafelviering op een veilige manier te laten verlopen.

Wanneer en hoe er weer diensten in de kerk gehouden kunnen worden, laten we u weten via de mededelingen voorafgaande aan de vieringen, via de website en via Kerken rond Rijn en Gouwe (het kerkblad).

Kerk open op woensdagmorgen van 10.30 tot 11.30 uur

Sinds woensdag 6 mei is één van ons elke woensdagochtend een uur aanwezig in één van beide kerkgebouwen. En als u wilt kunt u ook even binnenlopen.

Sommigen van u hebben aangegeven dat ze het fijn zouden vinden

om, al is het maar eventjes, toch weer de sfeer van een kerkgebouw te kunnen ervaren. En wat wij zelf ervaren is dat het raar voelt om tijdens een telefonisch pastoraal contact een gebed uit te spreken.

Daarom is nu elke woensdagochtend van 10.30 tot 11.30 uur één van de kerkgebouwen open. U kunt dan binnenlopen om daar even stil te zijn, om een kaarsje aan te steken, maar ook om aan ons te vragen om met en voor u te bidden.

Nee, wij schenken geen koffie of thee. Omdat het vanwege besmettingsgevaar nog steeds niet de bedoeling is dat zich in deze tijd groepjes gaan vormen.

Hieronder leest u welke kerk wanneer open is en wie van ons aanwezig is:

• 20 mei: Brugkerk, pastor Laurien
  • 27 mei: Ontmoetingskerk, pastor Laurien
  • 3 juni: Brugkerk, dominee Willem
  • 10 juni: Ontmoetingskerk, dominee Willem
  • 17 juni: Brugkerk, pastor Laurien

Videoboodschappen

Nog iets dat wij wekelijks zullen gaan doen zolang de coronamaatregelen aanhouden: om en om zullen wij met onze smartphones een kort filmpje gaan maken en dat op de website van onze kerk www.pknkoudekerk.nl plaatsen. Verwacht geen preek. Wat wij wel willen laten zien? Dingen waar wij in deze coronatijd op stuiten of dingen die ons juist inspireren. En misschien is er soms (op gepaste afstand) een klein interviewtje met iemand uit onze gemeente. Eigenlijk is het voor onszelf ook nog een verrassing hoe deze videoboodschappen eruit zullen gaan zien. Ons doel is om de kerk in deze tijd letterlijk nog wat zichtbaarder te maken en om u een hart onder de riem te steken.

Het eerste filmpje zal op donderdag 14 mei op de site worden geplaatst. Daarna zal er iedere donderdag een nieuwe videoboodschap te zien zijn.

Heeft u geen internet? Dan kunt u misschien aan iemand in uw omgeving vragen of ze u de video-boodschap willen laten zien.

Groet

Voor de periode rondom het Pinksterfeest wensen wij u veel Geestkracht toe!

Een hartelijke groet van pastor Laurien Hoogerwerf en dominee Willem Biesheuvel

Geplaatst: 20 mei 2020