Home » Blog » Nieuws » Berichten van het pastoresteam – september 2024

Berichten van het pastoresteam – september 2024

Als nieuw

In een nieuw seizoen gaan we aan de slag met een nieuw jaarthema: ‘Als nieuw!’. Thema dat ons, zoals ook Jezus doet, oproept om als nieuwe mensen te leven. Nu al mogen wij ons burgers weten van het Koninkrijk van God! Als nieuw is ook onze Brugkerk. In het weekend van 14 en 15 september is de kerk letterlijk open en wordt zij ook officieel geopend.

Op de zondagen

Een overzicht van wat er in de komende periode op zondag in de Brugkerk gaat gebeuren:

• Op zondag 15 september zal de Brugkerk officieel heropend worden. Tijdens de kerkdienst zal burgemeester Liesbeth Spies de Bijbel voor ons openslaan. En daarmee heropent zij ook de kerk. De burgemeester leest ook voor uit de Bijbel. Het thema van de dienst wordt: ‘Als nieuw!’. Chris van der Ouw bespeelt het orgel en Geerten Boogaard de vleugel. En ook een gelegenheidskoor o.l.v. pastor Wilna ondersteunt de gemeentezang. Na de dienst zijn er nog een paar toespraken.
  • Op zondag 22 september is er de jaarlijkse oecumenische vredesviering: niet meer in de Bernarduskerk maar in de Brugkerk. Pastor Lâm Thé Nguyên en Pastor Wilna Wierenga zullen samen voorgaan. M.m.v. Cantorij Bernarduskerk o.l.v. Annemarie de Groot-Wesselingh organist/pianist en cantor. Vrede is meer dan het ontbreken van oorlog. Vrede is een groot woord. Misschien wel te groot, we durven het in deze dagen nauwelijks op de lippen te nemen. Hoe kunnen we spreken van vrede, als er oorlog is en mensen elkaar en de aarde onrecht aandoen? Misschien heeft vrede niet zozeer met grote woorden te maken maar vooral met kleine dingen. U bent allen van harte uitgenodigd.
  • Zondag 29 september staat in het teken van afscheid en begroeten van ambtsdragers en kerkrentmeesters. Tineke Brouwer en Frank Colijn zwaaien na acht jaren trouwe (!) dienst af als respectievelijk diaken en ouderling-kerkrentmeester. Zes ambtsdragers tekenen voor weer enkele jaren bij: ouderlingen Simone Fraanje en Adriaan van Kampen, diaken Marianne Soels en ouderling-kerkrentmeesters Johan Vergunst, Leen Verhagen en Jacques Verschoor. Cees Klinkenberg tekent ook als kerkrentmeester enkele jaren bij. Jan Kroon zal mogen worden bevestigd in het ambt van diaken. Hij zal ook voorzitter van het College van Diakenen worden. Marina den Houdijker komt het College van Kerkrentmeesters versterken: zij wordt kerkrentmeester maar geen ouderling.
  • Op zondag 6 oktober hebben wij een gezamenlijke viering met de Korenaargemeente in De Korenaar in Hazerswoude-Dorp. Het thema van de dienst wordt: “Veiligheid”. Beide gemeenten willen graag een gemeente zijn waarin mensen zich veilig voelen. Beide kerkenraden hebben daarover nagedacht en er is één team van twee vertrouwenspersonen voor onze twee kerken samengesteld. Veiligheid is ook een bijbels thema. Alle reden om het hier een keer over te hebben.
  • De zondag waarop de Brugkerk officieel wordt heropend geeft geen ruimte voor een echt startprogramma. Daarom wordt de dienst van zondag 20 oktober een “doorstartdienst” met wel zo’n programma. Ds. Willem Biesheuvel en Pastor Wilna Wierenga zullen voorgaan. Het (jaar)thema is ‘Als nieuw!’. Het gaat hier niet om het inwisselen van het één in het andere, iets nieuws, maar met andere ogen kijken naar iets dat je al lange tijd in je bezit hebt of iemand die je al jaren kent. Of dat je dingen anders gaat doen, in een ander licht ziet. Misschien wel het licht van het Koninkrijk van God. In de viering wordt er muzikale medewerking verleent door “Ithaka”: een zang- en speelgroep uit Amsterdam. Kerkmuziek met een klezmer-sound. We zingen liederen die we kennen en leren misschien een nieuw lied: een combinatie van vertrouwd en nieuw. Na de koffie en thee kunt u kiezen tussen twee wegen: in de kerk is er een concert van het gemengde koor “Appassionato” uit Leiderdorp o.l.v. de dochter van onze Chris van der Ouw. Elders is er ook een meer actief programma waaraan ook de kinderen kunnen deelnemen. Voor bij de koffie en de maaltijd worden er nog bakkers en koks gezocht. Wie een taart, cake, hartige taart, salade of soep willen maken, kunnen zich melden bij: bijzonderediensten@pknkoudekerk. Graag ook aangeven wat u wilt inbrengen.

Door de week

En dan noemen wij ook nog twee doordeweekse activiteiten:

• Op woensdag 9 oktober is er weer Samen Bijbellezen (de laatste keer met dominee Willem). We lezen deze keer uit Marcus 5:1-20 over een mens die vele personen tegelijk is. Maar er begint voor hem een nieuw leven als mens uit één stuk.
  • Op woensdag 16 oktober organiseren we, ook onder het motto ‘Als nieuw!’, een boeiende thema-avond. We horen de verhalen van twee mensen die een grote carrièreswitch hebben gemaakt. Waarom deden ze dat? En heeft het hun opgeleverd waar ze op hoopten? Zijn ze er andere mensen door geworden? Meer info volgt later nog.

Afscheid en verbintenis

Dominee Willem zal op zondag 3 november afscheid nemen van onze gemeente. Op zondag 17 november zal hij als predikant verbonden worden aan de Protestantse Gemeente te Leidschendam en Leidschenveen.

Hartelijke groet, vrede en goeds voor u allen!

pastor Wilna Wierenga en dominee Willem Biesheuvel

Geplaatst: 12 september 2024