Home » Blog » Nieuws » Berichten vanuit de Diaconie

Berichten vanuit de Diaconie

Voedselbank
Op 1 en 2 december is er bij Hoogvliet te Koudekerk ad Rijn een inzameling voor de Voedselbank.
Deze actie wordt door de Voedselbank Alphen aan de Rijn en omstreken georganiseerd maar kan op onze ondersteuning rekenen. U wordt gevraagd om middels een lijstje bepaalde producten te kopen en ter plekke te doneren. Dit is voor mensen die wekelijks via de voedselbank een voedselpakket krijgen.

In augustus is Hoogvliet gestopt met de kassabonnenactie. Marianne Soels kreeg echter van alle kanten nog steeds oude kassabonzegels toegestuurd. Zij heeft Hoogvliet aangeschreven om ze alsnog te mogen inleveren. Dit resulteerde in zeven kratten met producten voor de Voedselbank!!

Kerstpakkettenactie Alphen aan den Rijn en omstreken
Vanaf 6 december kunt u spullen voor deze actie inleveren. Deze actie is niet bedoeld voor cliënten van de Voedselbank maar juist voor mensen die niet via de voedselbank hulp krijgen maar het wel zwaar hebben (gehad). Deze actie bestaat uit drie delen:

1. Voor elke voedselbankcliënt een banketstaaf;

2. Kerstpakketten voor de aangeleverde adressen van mensen die het financieel zwaar hebben maar nog niet bij de Voedselbank aan (kunnen of willen) kloppen;

3. Een kerstattentie voor de aangeleverde adressen van mensen die een zwaar jaar of periode hebben (gehad).

Voor deze actie kunt u vanaf 6 de-cember tot en met 16 december spullen inleveren bij Ridderhoflaan 97 en Schubertplantsoen 44. En op 10 en 17 december voorafgaand aan de dienst bij de kerk. Wij vragen uw hulp bij het samenstellen van de kerstpakketten. Het is onze wens om vooral echt feestelijke (kerst) producten in de pakketten te kunnen stoppen. Bedenk wat u fijn zou vinden om in een kerstpakket te mogen krijgen. Mocht u overigens niet in staat zijn om naar de kerk te komen of naar één van de verzameladressen te gaan, neem dan contact op met één van de diakenen om dit bij u op te laten halen.

U kunt denken aan de volgende pro-ducten: chocolade, snoep, nootjes, zoutjes, (kerst)koekjes, toastjes, zoet broodbeleg, muesli, houdbare cho-colademelk, houdbare vruchtensap, soep, blikjes vis, blikken knakworst, klein speelgoed, bodylotion, after-shave, eau de toilette, zeep.

Om de actie goed te laten slagen hebben we natuurlijk ook adressen nodig. Als u personen kent, die het financieel heel zwaar hebben of een zwaar jaar achter de rug hebben of nog hebben (categorie 2 en 3), meld dit dan aan één van de diakenen. Wij zullen vertrouwelijk met de door u verstrekte gegevens omgaan. U kunt tot 7 december ook zelf aanmeldingen doen via: www.kerstpakkettenactie-alphenaandenrijn.nl.

Aanmeldingen via de diaconie worden gehonoreerd. Bij de overige aanmeldingen is er geen garantie dat er een attentie of pakket wordt bezorgd.

Als u mee wilt helpen met het inpakken van het één en ander kunt u zich aanmelden bij Marianne Soels. Het inpakken gebeurt in De Bron, Troubadourweg 2 in Alphen aan den Rijn.

De diaconie zal het bezorgen op de adressen in Koudekerk aan den Rijn en Hazerswoude-Rijndijk verzorgen.

Collectes op 24 en 25 december:
GEEF LICHT, Help kinderen in Oekraïne de oorlog door!

Veiligheid, stabiliteit en psychosoci-ale ondersteuning. Dat is wat we via Kerk in Actie willen geven aan de kinderen in Oekraïne. Samen met de plaatselijke kerken aldaar biedt Kerk in Actie hulp in het hele land. Deze kerken zorgen voor een veilige plek om te spelen en hulp om mentaal gezond te blijven. Oekraïense gezinnen ontvangen voedsel- en zaden-pakketten om eten op tafel te hebben. Op centrale plekken in getroffen steden staan mobiele locaties waar kinderen en ouders kunnen opwarmen en hun verhaal kwijt kunnen. Kerk in Actie helpt ook bij het herstel van kapotgebombardeerde schoolgebouwen, zodat kinderen kunnen blijven leren.

Postzegels, geboortekaartjes en ansichtkaarten:
In december krijgt u meer postzegels dan normaliter. U kunt ze in de hal van de Ontmoetingskerk kwijt in de verzamelbox. Ook geboorte- en ansichtkaarten zijn welkom. Een ansichtkaart is een enkele kaart met aan de ene kant een afbeelding en aan de andere kant ruimte voor adres en postzegel. Janny Duivestein levert ze weer af bij de PKN in Utrecht waar ze voor de Zending verhandeld gaan worden. In 2022 bracht dit landelijk € 27.619,- op.

Giftenverantwoording
Via Tineke Brouwer: € 60,- voor slachtoffers aardbeving Afghanistan, € 20,- voor kerstpakketten gevange-nis, € 20,- voor landbouwonderwijs Rwanda, € 20,- via Open Huis voor de diaconie.