Home » Blog » Nieuws » Berichten vanuit de Watermanhof – juni 2023

Berichten vanuit de Watermanhof – juni 2023

In de meimaand waren er enkele activiteiten waar ik en velen enthousiast van werden. Ik noem de laatste uit de serie kerkdiensten over het boek Ester en anti-semitisme. Indrukwekkend was het optreden van het scratchkoor o.l.v. Marjan Kroon.

In diezelfde week was er ook de slotavond van het Esterproject. Met een leuke quiz en spetterende muziek van klezmerband Nigun. En niet te vergeten: lekkere Joodse hapjes, klaargemaakt door Elsbeth en Cootje.

Ook de openluchtdienst op eerste Pinksterdag in Hazerswoude-Dorp was energie gevend. Met de draaiende korenmolen Nieuw Leven op de achtergrond vierden we hoe de Geestwind de wereld en ons in beweging wil houden. Ook in de voorbereiding van de dienst was weer heel veel energie gestoken.

Dank aan iedereen die zich heeft ingezet voor deze en andere activiteiten!

Ook in mei: de bevestigings en intrededienst van dominee Laurien Hoogerwerf in Linschoten. Ontroerend om te zien hoe haar man, domi-nee Stefan Honing, haar de handen oplegde ten teken van Gods zegen over haar werk. Laurien hield een gloedvolle preek over bouwen op de rots (Matteüs 7:24-27). En haar nieuwe witte toga staat haar prachtig.

Kerkdiensten in de zomer
Wegens mijn vakantie ontmoet u vanaf half juni een aantal zondagen een gastvoorganger op de kansel in de Ontmoetingskerk. Op zondag 25 juni preekt onze oud-predikant Franc de Ronde weer eens in Koudekerk.

Op zondag 16 juli ga ik weer zelf voor. Die kerkdienst zal ik voorbereiden samen met iemand van de Stichting Exodus die steun biedt aan gevangenen en ex-gevangen. Wij kregen een verzoek van Exodus om aandacht te besteden aan het werk van de stichting.

De kerkdiensten op de zondagen 23 juli, 6 augustus en 13 augustus zullen als kleine serie in het teken staan van het thema: “Vrijheid, gelijkheid en zusterschap (ook voor broeders)”. Het oude motto van de Franse Revolutie benoemt drie begrippen die ook in de Bijbel een belangrijke rol spelen. We gaan deze begrippen op een zomerse wijze uitwerken. Let op: de dienst van 6 augustus is een gezamenlijke dienst met de Korenaar in de Korenaar en begint om 9.30 uur. Later ontvangen we de Korenaargemeente nog een keer terug bij ons.

Activiteiten in de zomer
In de zomer zijn er ook diverse doordeweekse activiteiten. Soep & Praatje gaat gewoon door. Diëtiste Denise Smith komt spreken over gezonde voeding. Of een barbecue ook onder gezonde voeding gerekend mag worden? In ieder geval is het wel lekker en bent u hiervoor van harte welkom op 23 juni in Onder Dak. En dan zijn er ook deze zomer weer de zomerzangavonden. Over al deze activiteiten wordt u elders uitgebreider geïnformeerd.

Vakantie
Mijn vakantie is deze zomer opgesplitst in twee delen: vanaf 12 juni tot en met 2 juli ben ik drie weken even niet actief in het kerkenwerk. En later in de zomer ben ik nog een week weg tussen 19 en 27 augustus.

In deze zomer is er geen Laurien om voor mij waar te nemen als ik er niet ben. Maar het is erg fijn dat de wijk-ouderlingen zich extra willen inzetten om pastorale bezoeken te doen. Voor crisispastoraat kunt u via scriba Rien van Zanten een beroep doen op een predikant uit de regio. En ook Jacques Verschoor is beschikbaar om eventueel een uitvaartdienst te leiden.

Hartelijke groet
Voor wie op reis gaan in de zomer: dat u zich verwonderen zult en met nieuwe energie zult terugkomen! En voor wie thuis blijven: dat u eveneens genieten zult van de kleine wonderen van God om u heen!

Dominee Willem Biesheuvel

Geplaatst: 11 juni 2023