Home » Blog » Nieuws » Brief van de maand – oktober 2023

Brief van de maand – oktober 2023

Levensdoel
U weet, ons jaarthema heet: ‘Ga mee!’.

Er zijn door de jaarthemagroep vervolgens enkele thema-avonden belegd. De eerste heette ‘Denk mee!’.
Op deze thema-avond hebben we ook gesproken over ons levensdoel. Wat is ons levensdoel?
Daar werd ik compleet door overvallen. Ik kon op die avond niet méér naar voren brengen dan dat ik geen duidelijk levensdoel had (dacht ik).

Ook in een bezinning, tijdens een daarop volgende kerkenraadsvergadering, had ik nog niet te pakken wat mijn levensdoel was. Er vielen toen doelen als kinderen, kleinkinderen en een mooi gerestaureerde kerk.Hoewel ik deze doelen wel begreep had ik er toch geen vrede mee. Het zette me wel aan het denken. Dus de naam van die thema-avond ‘Denk mee!’ was niet slecht gekozen…

Na een aantal wandelingen, dagelijks wandel ik, tijdens welke ik altijd de tijd heb om rustig na te denken, kwam ik op het volgende.
De vergelijking, met een mooi woord metafoor genaamd, dat het leven een pelgrimsreis is, zette me op het goede spoor. Stel, je bent van plan om te wandelen naar Santiago de Compostella, ik speel wel eens met die gedachte, maar ik kan jullie niet missen, dan start je op een dag vol goede moed. Maar, tijdens die eerste dag is je uiteindelijke doel wel Santiago de Compostella, maar je doel op dat moment is waar slaap ik vanavond, waar vind ik onderdak?

Gaandeweg veranderen je doelen, je maakt je niet meer zo druk om onderdak (dat loopt wel), je wilt bijvoorbeeld eerst de grens met België halen, vervolgens ligt Parijs op je te wachten, enzovoort. Stel dat je Noord-Spanje haalt, dan komt heel voorzichtig het doel Santiago in beeld.

Zo is het ook met je levensdoel. Dat verandert tijdens je leven. Maar we moeten niet vergeten dat dit ook erg persoonlijk is. Ik hoor de term “Nieuw Jeruzalem” wel eens. Dat dat je levensdoel moet zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat dit mij niet veel zegt. Het komt uit de Openbaring van Johannes. Ik heb het nog eens gelezen maar vind het nog steeds moeilijk te begrijpen.

Wat waren nu mijn levensdoelen tijdens mijn levensreis? Nu, dat veranderde gaandeweg. Eerst was mijn levensdoel een goede opleiding. En daar kreeg ik de gelegenheid voor, dat was toen nog helemaal niet bij iedereen het geval! In deze fase vonden mijn ouders het wel fijn dat ik regelmatig naar de catechisatie ging en elke zondag de kerk bezocht. Vooruit, daar wilde ik ze niet in teleurstellen. Maar om nu te zeggen dat dit mijn levensdoel was, nee dus. Wel heb ik daar achteraf veel van opgestoken, vooral de tijd van de GJV (Gereformeerde Jongelings Vereniging).

Na mijn opleiding begon ik met werken. In deze fase vervaagde mijn levensdoel. Je kunt zeggen dat ik zoekende was. Toen kwam het geluk van het vinden van een lieve levensgezel en de zegen van het krijgen van kinderen. Mijn levensdoel was toen weer heel duidelijk, zorgen voor ons gezin en parallel daaraan, me vol inzetten voor het bedrijf waar ik toen voor werkte.

Na heel wat jaren verder kwam mijn pensioen en ga je verder nadenken over je levensdoel. Iedereen zei op mijn laatste werkdag: “En nu genieten!”. Dat vond ik een beetje raar, ik genoot in die tijd elke dag van mijn gezin, werk en andere dingen.

Toch ga je dan meer denken aan je laatste doel. Wat komt er na het leven, wat moet je ervoor doen, wat heb je ervoor gedaan? Je voelt dat je dichterbij “jouw Santiago de Com-postella” komt!

Gelukkig kwam er, vlak na de start van mijn pensioen, iemand langs met de vraag of ik ervoor voelde om weer in de kerkenraad zitting te nemen.En daar heb ik geen moment spijt van gehad, ik heb ook in deze periode weer veel nieuwe mensen ontmoet en in nieuwe projecten mee mogen denken. Ook ben ik geestelijk gegroeid. Het was en is niet altijd gemakkelijk maar er zijn ook veel momenten van genieten.

En dan komt de vraag natuurlijk, wat is nu je levensdoel. Best moeilijk om te verwoorden. Maar ik probeer het. Mijn doel is nu om gezond te leven zodat ik me zo lang mogelijk in kan zetten voor mijn geliefde, voor mijn vrijwilligerswerk en voor mijn hobby’s. Gelukkig ben ik tot nu toe gezegend met een goede gezondheid. En ik hoop dat mijn Santiago, mijn eindbestemming, nog vele jaren voor mij ligt en ik, als de tijd dan komt, beter begrijp wat het Nieuwe Jeruzalem inhoudt.

Rien van Zanten

Geplaatst: 27 oktober 2023