Home » Blog » Nieuws » Brief van de maand september 2024

Brief van de maand september 2024

Als nieuw

Als nieuw staat een eeuwenoude kerk bij de brug die twee dorpen ver­bindt. Ik vind de renovatie van de Brugkerk schitterend gelukt. Alle professionals en vrijwilligers die heb­ben meegebouwd verdienen een enor­me pluim!

‘Als nieuw!’ is het nieuwe jaarthema waar de Protestantse Kerk van Ne­derland en waar ook wij als plaat­selijke gemeente een seizoen lang mee gaan werken.

Dit nieuwe thema roept wel een vraag op: wat is er eigenlijk mis met oud? Het is een vraag die mijzelf bezig­houdt nu ik mijn oude gemeente ga verruilen voor een nieuwe. Die oude gemeente is namelijk een gemeen­schap waarin ik mij erg thuis voel. Waarom dan toch weer een nieuwe stap zetten? Tijdens de renovatie van de Brugkerk heeft de kracht van oud zich bewe­zen. Zonder de visie en energie van voor­al gepensioneerde vrijwilligers was het met het project niets gewor­den.

“Wordt hervormd door de vernieu­wing van uw denken, opdat gij moogt herkennen wat de wil van God is.” Ik geef deze woorden van apostel Paulus in Romeinen 12 weer zoals ze in de inmiddels oude Bijbel­vertaling staan. In dit geval vind ik oud beter dan nieuw. “Wordt hervormd.” Tijdens het lang­durige Samen op Wegproces haal­den hervormde kerkbestuurders Paulus’ woorden bij wijze van grap regelmatig uit hun verband.

De apostel gebruikt het Griekse werkwoord metamorfoo. U herkent er het ook Nederlandse woord meta­morfose in. Paulus daagt de Romein­se christenen en ook ons uit om door overnieuw denken andere mensen te worden. En dat niet eenmalig maar steeds weer.

Toch is Paulus’ boodschap niet dat wij onze levenswijze of de kerk steeds weer moeten verbouwen. Waar het hem om is te doen is dat wij steeds terugkeren naar onze diepste oorsprong, het oudste begin van ons leven: naar God en zijn be­doeling met ons. Steeds opnieuw, al­dus de apostel, moeten wij onze ge­dachten richten op de wil van God. Steeds opnieuw moeten wij probe­ren om naar ons eigen leven, naar elkaar en naar de wereld te kijken zoals onze Schepper dat doet. Steeds opnieuw moeten wij alles proberen te zien in het licht van zijn genade en liefde. Wie dat doet ziet volgens Pau­lus niet alleen de mensen en de din­gen anders. Zij verandert er ook zelf door. Zij begint opnieuw zelf weer iets uit te stralen van de genade en liefde van Christus.

Het punt van Paulus is niet dat nieuw beter is dan oud. Wel dat er altijd weer slijtage optreedt in onze relatie met God en in onze relaties met on­ze naasten. God of die ander worden een vast onderdeel van je leven, ma­ken niet meer de verwondering en enthousiasme en levenskracht uit je los die ze eerst wel uit je vrijmaak­ten. Alleen door steeds weer met nieuwe ogen te kijken blijven wij vol­gens Paulus onze oude liefde voor God en elkaar terugvinden.

Ecclesia semper reformanda. De kerk moet altijd weer gereformeerd of hervormd worden. Een uitspraak van kerkvader Augustinus. Wat Pau­lus ons als individuele gelovigen voorhoudt geldt volgens Augustinus ook voor de kerk. Wanneer zij niet naar wegen blijft zoeken om terug te keren naar haar oude liefde wordt zij een instituut zonder uitstraling.

Er is niks mis met oud zijn. Ouderen zijn van grote waarde voor de kerk en voor de hele samenleving. Mits zij jong van geest blijven, hun denken zich blijft vernieuwen. Let wel: daar­mee bedoelt apostel Paulus niet dat zij met elke modegril moeten mee­gaan. Wel dat zij steeds weer te­rugkeren naar de oude onbevan­gen­heid, hoop en levenslust van hun jonge jaren.Het enthousiasme waarmee veelal gepensioneerde vrijwilligers voor en in de verbouwingsperiode en nog steeds in en rond onze kerk bezig zijn ervaar ik als zeer inspirerend!

Er is niks mis met de gemeente waaruit ik ga vertrekken. Waarom ik het dan toch doe? Omdat ik ver­wacht en hoop dat een nieuwe do­minee u weer meer aan het denken zal zetten dan de oude die al een tijdje meegaat waarvan u de bood­schap inmiddels wel kent. Omdat ik hoop dat ikzelf als nieuwe dominee in Leidschendam de mensen daar zal kunnen prikkelen om met nieuwe ogen naar het leven te kijken.

De Brugkerk is weer als nieuw. Som­migen van u moeten nog een beetje wennen aan alle veranderingen. Maar na de renovatie ervaar ik ook iets van een nieuw elan en nieuwe energie in de kerk. Blijkbaar nodigt de verbouwing er ook toe uit om een beetje anders naar de dingen te kij­ken, er weer wat meer in te geloven. Prachtig is dat! Daar gaat het om: dat wij steeds weer terugkeren naar onze oude liefde voor God en voor zijn mensen en voor zijn wereld!

dominee Willem Biesheuvel

Geplaatst: 12 september 2024