Home » Blog » Nieuws » Evensong in Bernarduskerk – 11 februari 2018

Evensong in Bernarduskerk – 11 februari 2018

Zondag 11 februari 2018 is er in de Bernarduskerk een Evensong.
Evensong (of Choral Evensong) is de naam van een kerkdienst in de late middag of avond waarbij het grootste deel van de dienst gezongen wordt. De Evensong is afkomstig uit de Anglicaanse kerk maar wordt tegenwoordig ook in steeds meer kerken in Nederland toegepast.O.a. in Leiden, Utrecht en Amster­dam kun je regelmatig Evensongs bijwonen in de verschillende kerken.

Voor het eerst zal dit nu ook in Ha­zerswoude plaatsvinden, met mede­werking van voorganger Pastoor Ruud Visser, het Bernarduskoor en organist Simon Stelling. De organist van de Adventskerk én stadsorganist van de gemeente Alphen aan de Rijn. Algehele muzikale leiding: Mattijs Vijverberg, dirigent van het Bernar­duskoor. Als je van mooie muziek houdt, speciaal van Engelse koor­muziek dan is dit je kans.

De koormuziek is belangrijk tijdens een Evensong.
De dienst heeft een vaste volgorde, die is vastgelegd in het Book of Com­mon Prayer.
De indeling van het avondgebed ziet er als volgt uit:

• preces (vaste verzen en respon­ses);
  • één of meer psalmen die worden gereciteerd;
  • twee Bijbellezingen, afgesloten met de canticles: het Magnificat, de lofzang van Maria en het Nunc Dimittis, de lofzang van Simeon;
  • geloofsbelijdenis;
  • responses: gezongen en gereci­teerde gebeden, onder meer het Onze Vader en het gebed van de dag;
  • twee anthems: uitgebreide toon­zettingen van bijbelteksten;
  • hymns, die als samenzang wor­den gezongen.

Zondagavond 11 februari, aanvang 19.00 uur.
Bernarduskerk, Rijndijk 106 in Hazerswoude Rijndijk

Geplaatst 27 januari 2018