Home » Blog » Nieuws » Feest van de Geest 2022 – kunstwerken Hendrie Sassen

Feest van de Geest 2022 – kunstwerken Hendrie Sassen

Het thema is dit jaar “In VUUR en VLAM”.

Dit jaar heb ik, beeldend kunstenaar Hendrie Sassen, een kunstwerk voor de Brugkerk mogen maken.

De eerste keer dat ik naar de grote Brugkerk kwam was in 2019. Het was op de zaterdag dat wij kunstenaars en de mensen van de organisatie van Feest van de Geest de kerken gingen bezichtigen. Het eerste wat mij op­viel aan de buitenkant van de kerk was de manier waarop de kerk­muren aan elkaar gemetseld waren. Sporen in de tijd dacht ik… Ook binnen in de kerk zoveel oude tekens in de tijd en dan het verhaal van het hele oude kerkje. En juist dat fas­cineert mij en ik wist meteen, dit zou mijn kerk worden om een kunstwerk voor te maken. Je weet als kunste­naar nooit precies het waarom van de dingen, was het dat ik de kerk koos… of koos de kerk mij….

Ik hou van het mysterie en van oude verhalen. En zo was het oude ver­laten of verwoeste kerkje, dat er ooit geweest zou zijn en waar de naam Koudekerk vandaan zou zijn geko­men, een prachtig begin voor mijn kunstwerk.

Mijn ruimtelijke kunstwerk “De Toren” symboliseert een eerbetoon aan dat oude koude kerkje als re­likwie uit een ver verleden, waar misschien een vonkje is blijven bran­den om ooit in de tijd weer een nieuwe kerk te bouwen. En als een vonkje een vuurtje wordt kunnen er mooie dingen gebeuren en zo is er honderden jaren geleden een kerk gebouwd met een toren. Die oude toren is het middelpunt geworden van mijn werk.

Een vuurtje laaide ook op in mij en er ontstonden zes zinkdrukken, gedrukt met oud zink dat jaren op een dak was aangetast door weer en wind. Juist die schoonheid van dat zink is de inspiratie geweest voor de zink­drukken.

De kunstwerken worden van Hemel­vaart tot Pinksteren in de kerk geëx­poseerd. Zelf ben ik ook aanwezig om u er nog wat meer over te ver­tellen. De kerk is ’s middags van 13.00 uur tot 17.00 uur geopend op Hemelvaartsdag, zondag 29 mei en 1ste en 2de Pinksterdag.

Graag nodig ik u uit om dan te komen kijken.

Hendrie Sassen

Meer info over het Feest van de Geest 2022: https://www.feestvandegeest-groenehart.nl/

Geplaatst: 29 april 2022