Home » Blog » Nieuws » Feest van de Geest – Kom op adem!

Feest van de Geest – Kom op adem!

Unieke kunstwerken over Levensadem tijdens Hemelvaarts­weekend en Pinksteren

Dinsdagavond 8 mei 2018 om 20.00 uur begint de openingsavond van het project Feest van de Geest Groene Hart 2018 in de mooie Bonaventurakerk in het hart van Woerden. Aan deze opening werken onder andere mee: een kunstenaar van Ipse de Bruggen, muziek en zang van musici talent XL van het Klooster Woerden en ds. Maarten Diepen­broek, twee kunstenaars die expo­seren en ds. Paul van Dijk. De toe­gang voor deze avond is gratis en u bent van harte welkom.

Het Feest van de Geest duurt van Hemelvaartsdag 10 mei t/m zondag 13 mei en van zaterdag 19 mei t/m maandag 2e Pinksterdag, uitgezon­derd vrijdag 11 mei. De gebouwen zijn tijdens deze lange weekends dagelijks open van 13.00 tot 17.00 uur. Tijdens de openingstijden is in veel kerken een ontmoeting met de kunstenaar mogelijk. De kunstenares die aan onze kerk is gekoppeld heet Alyke Evers.

Kunstenares Alyke Evers uit Gouda schildert vooral portretten van mensen en dingen.

Voor de derde keer werkt Alyke mee aan Feest van de Geest, omdat ze het steeds weer een uitdaging vindt om zich te laten inspireren door het thema, het kerkgebouw en de mensen die erbij betrokken zijn; dit alles in haar eigen beeldtaal.

Meer informatie over Alyke Evers? klik hier

Wanneer kunt u kunst bekijken?

Het Feest van de Geest wordt gevierd van Hemelvaartsdag 10 mei t/m zondag 13 mei en van zaterdag 19 mei t/m maandag 2e Pinksterdag, uitgezon­derd vrijdag 11 mei. De gebouwen zijn tijdens deze lange weekends dagelijks open van 13.00 tot 17.00 uur. Tijdens de openingstijden is in veel kerken een ontmoeting met de kunstenaar mogelijk. De kunstenares die aan onze kerk is gekoppeld,Alyke Evers, is tijdens deze 5 midda­gen aanwezig zijn om haar werken toe te lichten.

Fietstocht

Op de genoemde data organiseren de kerken extra activiteiten zoals wandelingen, concerten, presenta­ties door kunstenaars. Onze ge­meente organiseert samen met 3 andere gemeentes een fietstocht, waarbij u de 4 dichtstbijzijnde kerken kunt bezoeken namelijk: De Ontmoetingskerk in Koudekerk a/d Rijn, de Oudshoornse kerk, de Goede Herderkerk en de Lichtkring, allen in Alphen aan den Rijn. In elke kerk is een route beschikbaar. Het is mogelijk in groepsverband mee te doen met deze fietstocht of individueel. In groepsverband bent u welkom op 10 mei . We starten om 13.00 uur bij de Ontmoetingskerk. We hebben er ook een kleine puzzel aan gekoppeld, in elke kerk kunt u een aantal letters vinden (in totaal 10). Met deze letters is een woord te vormen.

U kunt ook nog andere kerken bezoeken, na de dienst van 6 mei hebt u een folder gekregen waar alle deelnemende kerken van het cluster “Feest van de Geest Groene Hart” te vinden zijn. In totaal zijn 16 kerken open tijdens dit project en zullen 19 kunstenaars nieuw gemaakt werk exposeren. De folders zijn ook nog te vinden op de leestafel in de kerk.

Meer informatie is te vinden op de website: http://www.feestvandegeest-groenehart.nl of bij coördinator Rien van Zanten, email: scriba@pknkoudekerk.nl.

Enkele kunstwerken van 2016

Kunstenaar: Selma Noort