Home » Blog » Nieuws » Filmavond! Shoplifters 24 september 2019

Filmavond! Shoplifters 24 september 2019

Een Japans gezin aan de rand van de maatschappij probeert zichzelf in leven te houden door kleine diefstal. Als ze een zwerfmeisje tegenkomen, nemen ze haar op in de familie. Ze hebben een gelukkig leven samen. Tot een onverwachte gebeurtenis verborgen geheimen blootlegt en de familiebanden hevig op de proef worden gesteld.

Kom ook gezellig kijken!

Datum: 24 september 2019

Tijd: 20.00 uur, om 18.00 uur is er soep en een praatje

Locatie: Kerkzaal van de Ontmoetingskerk via ingang Honswyc

Kosten: € 5,-, opge­ven is niet nodig.

Filmrecensie NRC:

Je kunt grote woorden gebruiken voor de intelligentie en de fijngevoeligheid van Shoplifters, maar je kunt het beter hebben over het licht. Of de ogenschijnlijke lichtheid waarmee de film haast onzichtbare stofjes van affectie op laat rijzen uit wat makkelijk een zwaar en melodramatisch verhaal had kunnen worden. Of beter nog over de kleine gebaren en handelingen van de acteurs die een samengeraapte familie spelen die een marginaal bestaan leidt in Tokio.

Want Shoplifters een schildering van tijd en licht, een golf van filmische beweging. Een uitzicht dat langzaam verschijnt achter een verstopt venster. Geen wonder dat dit warmbloedige portret van een excentrieke familieconstellatie eerder dit jaar op het Filmfestival van Cannes met een Gouden Palm werd bekroond.

Shoplifters is de apotheose van alles wat de Japanse filmmaker Hirokazu Kore-eda de afgelopen jaren in zijn werk heeft laten zien: hoe familie altijd gepaard gaat met pijn en afscheid, maar vooral hoe het in de menselijke natuur zit om een hand uit te steken naar de ander. Kore-eda is zowel de Japanse Ken Loach – het humanisme in Shoplifters wordt alleen geëvenaard door dat in I, Daniel Blake – als de anti-Ken Loach. Anders dan in het soms fel geëngageerde werk van de Engelsman, blijft Kore-eda namelijk altijd in het gulden midden tussen mens en maatschappij.

Shoplifters is een film over de blik die de tienjarige Shota met zijn vaderfiguur Osamu wisselt als ze het scharrelinkomen waarvan ze leven aanvullen met wat gestolen noedels. Of het onnadrukkelijke moment waarop Shota zich realiseert dat er zelfs binnen hun dievencodes nog kleine nuances van goed en kwaad zijn. Bijvoorbeeld als het nieuwste familielid, de kleine Yuri, zonder ze ooit geleerd te hebben de routines van de familieleden imiteert. Shoplifters is een film over zoveel, maar vooral over dat onzegbare dat alleen in grote filmkunst zichtbaar kan worden gemaakt. En dan ontvouwt het zich, als een droeve bloem van licht.

Geplaatst: 30 augustus 2019