Home » Blog » Nieuws » Internetconsultatie wijziging Basisregistratie Personen (BRP)

Internetconsultatie wijziging Basisregistratie Personen (BRP)

De PKN gemeente houdt haar adresgegevens actueel. Zo zijn mensen in beeld als ze nieuw in de gemeente komen wonen of als ze verhuizen naar bijvoorbeeld een verzorgingshuis. Als mensen overlijden, weet de gemeente dit en zal zij hen geen post meer sturen. De PKN gemeente maakt hiervoor gebruik van SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie), dat samenwerkt met de Basisregistratie Personen (BRP) van de overheid. In 2016 nam de Tweede Kamer echter een motie aan, die een einde lijkt te maken aan deze koppeling.

Maar voordat het zover is, houdt de overheid een internetconsultatie. U kunt dus reageren op dit voornemen van de politiek!

Met SILA blijft u zelf in beeld bij de PKN gemeente. Als u verhuist, is het niet nodig om een adreswijziging door te geven. En u maakt het mogelijk dat de PKN gemeente ook anderen in beeld houdt. De Kerk heeft een waardevolle bijdrage aan de samenleving en SILA helpt dat mee mogelijk maken! Vul de internetconsultatie vandaag nog in, want reageren kan maar tot 3 februari 2017: https://www.internetconsultatie.nl/inschrijftermijnbrpvreemdelingen.

We vinden het belangrijk dat mensen in beeld zijn bij de PKN gemeente. Via de internetconsultatie kunt u dit onder de aandacht brengen bij de overheid. Daarom vragen wij u deze in te vullen. U helpt er de gemeente mee.

Hoe kunt u deelnemen aan de internetconsulatie over de SILA-regeling?sila-logo

Ga naar de internetpagina https://www.internetconsultatie.nl/inschrijftermijnbrpvreemdelingen

Door deze internetpagina kunt u deelnemen aan de internetconsultatie inzake de SILA-regeling

2. Ga vervolgens onderaan deze pagina naar het kopje:  Reageer op consultatie

Klik op: Geef uw reactie op deze consultatie >

3. In het tekstblok dat zich opent, treft u de tekst aan

Vraag: Wilt u reageren op deze regeling? Dan kunt u hier uw reactie geven.

In het rechthoekige tekstvakje kunt u aangeven dat de verstrekking van adresgegevens door de burgerlijke gemeentes aan SILA moet blijven. Gebruik vooral uw eigen woorden. De volgende argumenten kunnen u hierbij helpen:

o Kerkleden leveren een waardevolle en onmisbare bijdrage aan de samenleving en de overheid zou daarom kerken moeten faciliteren om hun ledenadministratie op orde te houden;

o SILA helpt om, zonder registratie van iemands geloof, een goede administratie te voeren;

o SILA is een praktisch systeem dat kerkgenootschappen helpt bij de ledenadministratie;

o Ouderen worden de dupe van het verdwijnen van SILA doordat zij bij een verhuizing naar een verpleeghuis bij de plaatselijke kerk uit beeld raken;

o SILA is veilig, omdat de privacy van kerkleden gegarandeerd is.

4. Nadat u uw reactie heeft ingegeven klikt u op Verder > (u hebt dan “stap 1” afgerond).

5. U hoeft geen bestand toe te voegen (dat is “stap 2”, die u hiermee kunt overslaan door opnieuw op Verder > te klikken).

6. Bij “stap 3” voert u twee maal uw e-mailadres en vervolgens uw persoonlijke gegevens in. Bij een internetconsultatie is anoniem reageren immers niet toegestaan. Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt voor het verwerken van uw inzending.

Als u ermee akkoord gaat dat uw reactie onder vermelding van uw organisatienaam of voorletter, achternaam en plaats wordt gepubliceerd op de website, dan kunt u dat onderaan  de internetpagina aanvinken bij de tekst: “Ik ga ermee akkoord dat mijn reactie openbaar is.”

Na het versturen van uw reactie krijgt u een bevestiging toegestuurd naar het door u opgegeven e-mailadres. In deze bevestigingsmail staat een link naar de consultatie website die u moet aanklikken om uw reactie te bevestigen. Het is dus van belang dat u uw e-mailadres juist invult én uw reactie bevestigt via de link in de bevestigingsmail.

7. Tenslotte klikt u op Verder > om uw deelname aan de internetconsulatie af te ronden. Reageer a.u.b. vóór 3 februari 2017 want op die datum sluit de internetconsultatie over de SILA-regeling!

Veel succes en alvast hartelijk dank voor uw aandacht en medewerking!