Home » Blog » Nieuws » Kerst vieren in coronatijd – december 2020

Kerst vieren in coronatijd – december 2020

Update 17 december 2020: Helaas worden de kerkdiensten rondom kerst zonder publiek gehouden. Ook de kerstpuzzeltocht kan helaas niet doorgaan.

Zoals zoveel dingen zal ook het Kerstfeest dit jaar anders zijn dan anders. Geen volle kerken. Niet samen Kerstliederen zingen. Afstand blijven bewaren.
De Katholieke Parochie en de Protestantse Gemeente willen u toch graag in de Kerstsfeer brengen. Als gezamenlijke kerken nodigen we u uit voor de volgende coronaproof-activiteiten:

1) Kerstvideoboodschap van de pastores
Pastor Lâm The Nguyen, pastor Laurien Hoogerwerf en dominee Willem Biesheuvel nemen in dit coronajaar een gezamenlijke Kerstvideoboodschap op. Zij willen alle inwoners van beide dorpen graag een hart onder de riem te steken en ondanks de beperkingen toch inspirerende en warme Kerstdagen toewensen. Hier is de link naar de video, hij komt ook online op de site van www.heiligethomas.nl.

2) Individuele Kerstpuzzelwandeling “Volg de sterren!”
In de eerste week van de Kerstvakantie (vanaf 21 december tot en met 24 december) kunt u individueel of als gezin een Kerstpuzzelwandeling maken. Er zijn twee routes uitgezet: één in Hazerswoude-Rijndijk en één in Koudekerk. Het motto van de wandeling is: “Volg de sterren!”
Afhankelijk van uw snelheid bent u een half uur tot een uur onderweg. De puzzelwandeltocht start in Hazerswoude-Rijndijk bij Schubertplantsoen 44 en in Koudekerk bij De Boomgaard 25.
Op dat adres vindt u tussen 10.00 en 16.00 uur (!) de routebeschrijving. De wandeling voert u langs in totaal twaalf adressen per kern. Bij iedere voordeur zult u drie bakjes aantreffen. Uit twee van die bakjes mag u stukje van een puzzel meenemen die u na de wandeling thuis in elkaar kunt zetten. In het derde bakje vindt u een fragment uit van een Kerstverhaal dat u onderweg kunt lezen. De adressen staan in de routebeschrijving maar zijn ook herkenbaar door een ster. Volg de sterren volgen dus om het hele Kerstverhaal te kunnen lezen en de puzzel compleet te hebben!

Het is slim om tijdens de wandeling een tasje bij u te hebben om de puzzelstukjes in te doen. En als u onderweg andere wandelaars treft: houd afstand!
Mocht het niet lukken om de puzzel te maken: tijdens de Kerstgezinsviering op 24 december in de Brugkerk wordt getoond hoe de complete afbeelding eruit hoort te zien. U kunt thuis meekijken naar de dienst via www.kerkdienstgemist.nl. En vanaf 25 december staat de oplossing ook op www.pknkoudekerk.nl.

3) Wees een licht voor alle mensen
Wij nodigen u uit om op Kerstavond 24 december letterlijk licht te brengen in het donker. Door in een witte papieren zak met zand of een glazen pot een lichtje neer te zetten bij uw voordeur of op uw tuinpad. En door dat ook te doen bij buren die dat zelf niet meer kunnen. U kunt uw lichtje extra betekenisvol of mooi maken door er een persoonlijke wens aan te bevestigen of door de glazen pot te versieren.

4) Toch één Kerstlied zingen
Het is niet fijn dat we tijdens Kerst 2020 niet samen Kerstliederen kunnen zingen. Maar we hebben iets bedacht om tenminste één lied toch wel met z’n allen te zingen. Op Kerstavond 24 december kunt u kort voor 21.00 uur via www.kerkdienstgemist.nl verbinding maken met de Brugkerk. Daar zal dan een organist aanwezig zijn die de melodie speelt van “Stille nacht”.
Wij nodigen u uit om uw voordeur of raam open te zetten en uit volle borst mee te zingen. Het zou mooi zijn dat iedereen in beide dorpen ons hoort zingen!
We zingen de tekst van “Stille nacht” uit de (katholieke) Gezangen voor de Liturgie:

Stille nacht, heilige nacht,
alles slaapt, sluimert zacht.
Eenzaam waakt het hoogheilige paar.
Lieflijk Kindje met goud in het haar
sluimert in hemelse rust,
sluimert in hemelse rust.

Zoon van God! Liefde lacht
vriend’lijk om uwe god’lijke mond,
nu ons slaat de reddende stond,
Jezus, van uwe geboort’,
Jezus, van uwe geboort’.

Stille nacht, heilige nacht,
herders zien ‘t eerst uw pracht.
Door der engelen alleluia
galmt het luide van verre en na:
Jezus de redder ligt daar,
Jezus de redder ligt daar!

5) Kerstvieringen
En natuurlijk organiseren beide kerkgemeenschappen Kerstvieringen.

Voor de PKN gemeente in de Brugkerk:

• 24 december 19.00 uur: Kerstgezinsviering met Kerstspel
  • 24 december 21.45 uur: Kerstnachtdienst m.m.v. Nuno Malajuwara (viool), Herman Verbree (orgel) en Marjan en Jan Kroon (zang)
  • 25 december 09.45 uur: Kerstviering m.m.v. sopraan Marie Anne Jacobs

Geplaatst: 6 december 2020