Home » Blog » Nieuws » Koffie concert met Tjaco van der Weerd op 23 april

Koffie concert met Tjaco van der Weerd op 23 april

Op 26 april 2017 is het dertig jaar geleden dat het Van der Veer-orgel in de Ontmoetingskerk in gebruik genomen is na een grondige renovatie. Het storingsgevoelige pneumatische systeem maakte in 1987 plaats voor een mechanisch instrument, dat ook nog eens verrijkt werd met karakteristieke stemmen zoals een zware Fagot 16 in het pedaal, de vrolijke Trompet 8’ op het hoofdwerk, en een twinkelend 1-voetje en een paar zachte strijkers op het zwelwerk. Het orgel speelt sinds die tijd probleemloos en de toen toegevoegde registers inspireren de organisten nog steeds. Dat is iets om heel blij mee te zijn.

Zondag 23 april 2017 besteden we daar als Orgelcommissie aandacht aan en we hebben daartoe een getalenteerde organist bereid gevon­den om er een koffieconcert op te geven: niemand minder dan Tjaco van der Weerd, die ons vorig jaar verraste met zijn improvisaties op het orgel van de Brugkerk. Het wordt een feestelijk programma met voor elk wat wils; een mix van bekend klassiek, zoals Jesu bleibet meine Freude van Bach, Basso Ostinato van Händel, hedendaagse muziek zoals een fanfare van Martin Zonnenberg en natuurlijk wat improvisaties.

Chris maak Tjaco wegwijs op het orgel

En nu hij er die dag toch is heb ik hem kunnen strikken om ook de kerkdienst voor zijn rekening te nemen – dat is al een feest op zich. Na de dienst is er koffie en het concert begint om 11.45 uur. Ik raad iedereen aan om te komen luisteren.

Tot ziens!

Namens de Orgelcommissie,