Home » Blog » Nieuws » Koffieconcert met Jan van der Veer – 14 april 2019

Koffieconcert met Jan van der Veer – 14 april 2019

Het leuke aan orgelconcertjes is dat we het orgel af en toe ook eens heel anders kunnen laten horen dan zoals het klinkt in de zondagse diensten. Hoewel we in ons dorp door de verscheidenheid aan organisten over variatie niet te klagen hebben.

Het orgel in de Ontmoetingskerk is in 1986-1987 gebouwd door Jacob van der Veer met zijn zoon Jan, die toen nog 17 jaar oud was. We zijn nu een generatie verder, en hoewel vader Van der Veer nog steeds heel actief is in het bedrijf, is Jan nu degene die ons orgel in onderhoud heeft. Nu ikzelf met pensioen ben, help ik de orgelbouwers als stemhulp. Na de december-stemming, toen de stem­ming er goed in zat, was het tijd om wat te ravotten. Jan onderhoudt, behalve kerkorgels, ook theater­orgels in den lande. Orgels werden, nog maar een eeuw geleden, in de tijd van de stomme film, ook ge­bruikt in theaters om met geluids­effecten die film toch nog te kunnen ondersteunen. Maar die muziek kan even goed op een kerkorgel ge­speeld worden.

Op 14 april gaat Jan van der Veer op het Van der Veer-orgel ons meene­men in de wereld van Gershwin, Glenn Miller, en de Latijns-Ameri­kaanse muziek. Jan is, net als wij, amateurspeler, en hij vroeg mij of ik dan ook wat wil spelen met dat­zelfde gevoel. En ja, dat ga ik doen, maar dan op de piano. Ik ben een stuk beeldende muziek aan het uit­werken met als thema “Brand in de nacht”. Het precieze programma vullen Jan en ik nog wel samen in, en we hopen nu maar dat jullie het ook leuk vinden.

Zet ‘m vast in je agenda:

koffieconcert 14 april, na de dienst!

Hartelijke groet,

Chris van der Ouw