Home » Blog » Nieuws » Loop mee met de Pelgrimstocht op zaterdag 17 juni!

Loop mee met de Pelgrimstocht op zaterdag 17 juni!

Pelgrimstocht “Sporen van Luther in het Groene Hart”

In 2017 gedenken wij 500 jaar reformatie. Maar eigenlijk brak de reformatie in veel Nederlandse steden en dorpen pas echt door in de jaren ’60 en ’70 van de zestiende eeuw. Toch zijn er juist in het Groene Hart ook sporen te vinden van vroeg lutheranisme. Bijna 500 jaar geleden was er in het verdwenen dorpje Jacobswoude, vlakbij het huidige Woubrugge, een pastoor die weiger­de de mis op te dragen en preekte in de stijl en naar de leer van Maarten Luther. Dat kon niet iedereen waar­deren. Pastoor Jan de Bakker belandde als ketter in Den Haag op de brandstapel. Het leek ons goed om in dit Lutherjaar naar Woubrugge af te reizen om te zien of daar nog sporen van Jan de Bakker te vinden zijn. Bij voorkeur maken we die reis net als alle pelgrims in 1517 te voet. Maar als lopen voor u te bezwaarlijk is mag u ook op de fiets gaan.

Jan de Bakker

De pelgrimstocht staat gepland voor zaterdag 17 juni. Om 9.00 uur begin­nen we in onze Brugkerk met een korte opening van de dag. Daarna wandelen we of fietsen we door het prachtige Groene Hart de 7,5 kilo­meter naar Woubrugge. Aldaar staat de Dorpskerk voor ons open en vertelt amateurhistoricus Jaap Haas­broek iets over de kerk en over Jan de Bakker. En wie wil kan na afloop nog even Woubrugge in. Daar is op 17 juni veel te doen in het kader van de jaarlijkse waterrecreatiedag.

Neem uw eigen lunchpakket mee. De echte sportievelingen wandelen of fietsen na de middag natuurlijk ook weer (in een groepje) terug naar Koudekerk. Maar u kunt ook zelf ander vervoer regelen. U kunt u voor deze pelgrimstocht opgeven bij dominee Willem Biesheuvel, mail: dswillembiesheuvel@pknkoudekerk.nl .

Ter bestrijding van de onkosten vragen wij van u een eigen bijdrage van 5 euro.

Geplaatst: 13 mei 2017