Video maak kennis met Bjorn!

Als ik de brug over kom rijden dan ben ik weer in Koudekerk, het dorp waar ik woon en mij thuis voel. De brug, café De Hoek, het Torentje en de kerk zijn toch gebouwen die beeldbepalend zijn voor ons dorp en in stand moeten blijven. Met de kerk op zich heb ik zelf niet zoveel, maar het heeft wel een belangrijke functie in de familie Vergunst. Mijn overgrootvader was koster van de kerk. Uit de verhalen van m’n vader weet ik, dat zijn vader en tantes veel moesten helpen met allerlei klusjes, o.a. ook de kerkklok opwinden.

Toen ik nog thuis woonde en mijn eerste brief over de vrijwillige bijdrage (nu Actie Kerkbalans) kreeg, zei ik tegen m’n vader: “Waarom krijg ik die? Ik kom er nooit.” Hij pakte mij aan m’n arm mee naar het raam waarvan wij uitkijken op de kerk. “Dat uitzicht wil je toch niet missen Bjorn, zo mooi als dit is?”

Vanaf dat moment maak ik jaarlijks een bedrag over voor de Actie Kerkbalans, want natuurlijk moet die kerk daar blijven staan. En sinds een jaar of drie klim ik iedere zaterdagmorgen de kerktoren in om de klok op te winden om zo ook als vrijwilliger mijn steentje bij te dragen. Ik vind het gewoon een leuk idee dat ik net als mijn opa, en zijn vader, aan dezelfde slinger sta te slingeren, zoals zij dat jaren geleden deden. En ik kan nu lachend aan mijn ouders vertellen dat ik iedere week in de kerk kom!

Bjorn Vergunst

Laatste update: 8 januari 2022