Home » Blog » Nieuws » Oecumenische viering in de Brugkerk, 15 januari 2017

Oecumenische viering in de Brugkerk, 15 januari 2017

2017-week-van-gebed-groot

Op zondag 15 januari was er om 10.00 uur een oecumenische viering in de Brugkerk waarin ds. W. Biesheuvel en pastor L.Thé Nguyên zijn voorgaan.

Het thema van de dienst: ”Jouw hand, mijn glimlach”. Het Bernarduskoor o.l.v. Mattijs Vijverberg heeft gezongen en Anne-Marie de Groot was de organist.

Het is vijf­honderd jaar geleden dat een vernieuwingsbeweging in de kerk een naam en een gezicht kreeg: Maarten Luther kaartte 95 stellingen aan en dat werd het begin van de Reformatie. Het is mooi en goed om oecumenisch samen te komen in een kerk die al die stormen heeft doorstaan en waar nog de wolk gebeden hangt van hen die ons zijn voorgegaan.

Geplaatst: 17 december 2016

In de oecumenische dienst van zondag 15 januari 2017 werd stil gestaan bij het Lutherjaar. Ds Willem Biesheuvel als paus en pastor Lam als Maarten Luther spraken met elkaar over de situatie 500 jaar geleden in de kerk, zie foto. Luther hamerde toen 95 stellingen aan de deur van de kapel. Ze kwamen nu tot de conclusie dat als de paus beter had geluisterd had naar wat Luther te zeggen over de misstanden in de kerk en als Luther niet zo driftig had gereageerd dan was de kerkscheuring niet nodig geweest.

Beiden kwamen met een nieuwe stelling “Het christelijke geloof daagt mensen in alle kerken uit om naar elkaar en naar iedereen om hen heen te luisteren. Zo dragen zij bij aan de vrede die Christus heeft bedoeld!”20170115_oecomenische-viering_

Deze stelling werd bevestigd aan de preekstoel van de Brugkerk.
Dit jaar zal op veel verschillende manieren aandacht geschonken worden aan het Lutherjaar.

Update geplaatst: 20 januari 2017