Home » Blog » Nieuws » OnderDak voor vluchtelingen – 21 maart 2022

OnderDak voor vluchtelingen – 21 maart 2022

In de nacht van 23 op 24 februari 2022 vielen Russische strijdkrachten Oekraïne binnen. Dit gebeurde nadat president Poetin een ‘speciale militaire operatie’ in de Donbas aankondigde. Nederland steunt Oekraïne met geld voor noodhulp, met medicijnen en hulpgoederen. Veel Nederlanders willen een bijdrage leveren om vluchtelingen uit Oekraïne te helpen.

Ook in Koudekerk/Hazerswoude-Rijndijk is een initiatief ontstaan om hulp te bieden en vluchtelingen op te vangen. Onze kerkelijke gemeente heeft samen met Fred Wagenaar (Vibu Projectontwikkeling B.V) het plan om het voormalige gebouw “Onder Dak” aan te passen om vluchtelingen op te vangen.

De tekeningen voor de aanpassingen worden gemaakt en als deze klaar zijn kan de vergunning worden aangevraagd. Er is wel een speciale procedure voor de aanpassing van gebouwen voor opvang vluchtelingen, maar alles moet wel veilig en gecoördineerd. Dit heeft tot gevolg dat er nu nog niets definitief gezegd kan worden.

Wel willen we gemeenteleden en bewoners van Koudekerk en Hazerswoude alvast informeren. Als de plannen doorgaan is er hulp nodig. We doen nu nog geen oproep om spullen te verzamelen maar het is wel mogelijk om je aan te melden als vrijwilliger.

Dit kan door te mailen naar: vluchtelingen@pknkoudekerk.nl of te bellen naar Piet van Bostelen op 06 – 33 32 21 03 of Martien Ris 06 – 19 13 63 94

Update 18 juni 2022

inmiddels is voormalig Onder Dak aangepast en klaar om bewoners te ontvangen. Er zijn 6 woonunits, woonkamer, 4 badkamers, toiletgroepen, was gelegenheid en keuken. Buiten wordt ingericht als speelplaats voor de kinderen. De oude inrit wordt middels een hekwerk afgesloten. Vanaf de weg is de opvanglocatie alleen te bereiken via de ingang achter het nieuwe onder dak.

Wanneer de bewoners arriveren is pas mogelijk in in te schatten wat voor hulp er geboden kan worden door de vrijwilligers.

Actief Rijnwoude en Participe zijn namens de gemeente aangewezen om de vluchtelingen te ondersteunen en bij de gemeente zelf is ook iemand vrijgemaakt die de contacten met de locaties en gemeente onderhoudt.

Zodra er nieuws is wordt er een nieuw bericht op deze website geplaatst.

Geplaatst 21 maart 2022