Home » Blog » Nieuws » Open Monumentendag – 10 september 2022

Open Monumentendag – 10 september 2022

Op zaterdag 10 september a.s. wordt weer de landelijke Open Monumentendag gehouden.  Op die dag is de Brugkerk geopend van 10:00-16:00uur. Misschien denkt u “die heb ik nu wel gezien”, maar ieder jaar opnieuw blijkt dat er altijd weer iets te ontdekken is, wat u voorheen nog niet had gezien of waarvan u de historische betekenis nog niet kende.

Zoals u weet zal het interieur van de Brugkerk worden verbouwd en aangepast, waardoor het gebouw multifunctioneel bruikbaar wordt en daardoor ook meer geschikt voor niet-kerkelijke activiteiten. Deze verbouwing beoogt een eigentijdse uitstraling van het interieur en een duurzame toekomst voor het gebouw, met respect voor en behoud van de vele monumentale elementen in de kerk. In een doorlopende animatie wordt getoond hoe deze veranderingen er uitzien.

Misschien houdt u van kerkorgels en wilt u meer weten over het orgel in de Brugkerk. Onze vaste organisten Chris van der Ouw en Jaap van der Sar zijn aanwezig en geven uitleg en demonstraties op het orgel. Bezoekers mogen desgewenst ook zelf spelen. Tevens geeft Jaap van der Sar om 13:00 en 15:00uur een presentatie waarin hij dieper in gaat op het orgel van de Brugkerk.

In de kerk en de koorzaal is op Open monumentendag een expositie te zien van de Koudekerkse kunstenares Annelies van Wijk. Zij laat zich inspireren door de natuur en maakt kleurrijke bloemen en landschappen. Haar werk is gemaakt van aquarel- of olieverf, kleurpotlood of aquarelkrijt en is realistisch met een rustige, bijna mystieke uitstraling. Meer informatie over Annelies is te vinden op www.penseel.wordpress.com en www.sta-art.nl.

Tenslotte, u kunt op 10 september ook terecht in de Brugkerk voor een heerlijk kopje koffie of thee met baksel van onze eigen gemeenteleden. Een reden te meer om binnen te lopen. U bent harte welkom!

Met vriendelijke groet,

Commissie Open Monumentendag.