Home » Blog » Nieuws » Open Monumentendag 14 september 2019

Open Monumentendag 14 september 2019

Ook onze gebouwen zijn te bezoeken tijdens open monumenten dag!

Van 10.00 uur tot 16.00 uur bent u  / ben jij van harte welkom.

De orgels zullen bespeeld worden en er is informatie beschikbaar over de gebouwen.

De Brugkerk (1307) met Van den Haspel-orgel (1895) aan de Dorpsstraat 53 in Koudekerk aan den Rijn

De oudste delen van de kerk dateren uit de 10eeeuw. Hierna heeft de kerk vanaf ca. 1300 tot heden de nodige uitbreidingen en restauraties gekend. De gotische bouwstijl kenmerkt zich door grote, hoge gebrandschilderde ramen. Om voldoende licht naar binnen te krijgen zijn deze ramen geplaatst in gemetselde topgeveltjes. De kerk heeft een driebeukig schip en een smal transept. Door het koor en de kapel is het een volmaakte kruiskerk geworden.Er zijn rondleidingen, orgelinformatie en bespelingen, tevens zijn er doorlopende beelden van details in het kerkinterieur

Ontmoetingskerk (1912) met Van der Veer-orgel (“vernieuwbouw” 1987), was Van Leeuwen-orgel uit 1915 aan de Dorpsstraat 15 in Koudekerk aan den Rijn.

Gebouwd in de Neo-Renaissance stijl met karakteristieke en nog gave details, ook voor wat het interieur betreft. Het is een typisch voorbeeld van een gereformeerde kerk in die stijl uit het begin van de 20e eeuw en derhalve van architectuurhistorisch belang.Er zijn rondleidingen, orgelinformatie en bespelingen. Ook is er een impressie in 3D tekeningen van de bouw van de kerk in 1911/12. Het interieur is recent aangepast zodat de kerkzaal en/of zalencentrum ook geschikt zijn voor verhuur. Het aangrenzende gemoderniseerde kerkelijk centrum Honswyc is eveneens voor diverse activiteiten in gebruik.

Geplaatst 8 september 2019