Home » Blog » Nieuws » Open Monumentendag / Nationale Orgeldag 2021 – 11 september 2021

Open Monumentendag / Nationale Orgeldag 2021 – 11 september 2021

Op zaterdag 11 september 2021 is het weer de landelijke Open Monumentendag/Nationale Orgeldag. Ook dit jaar staan op die zaterdag ook onze kerkdeuren weer voor iedereen open van 10.00 – 16.00 uur.

In beide kerkgebouwen is documentatie in te zien over de geschiedenis van de gebouwen en het interieur, zijn doop-, rouw- en trouwregisters in te zien en zijn er rondleidingen.

In beide kerkgebouwen staat het kerkorgel open voor iedereen die een kijkje boven wil nemen, er wat meer over wil weten, een verzoeknummer heeft, of zelf een stukje wil spelen. Dit jaar doen we daar in de Ontmoetingskerk een schepje bovenop: orgelbouwer Jan van der Veer is die dag in Honswyc te gast met een demonstratiemodel van een orgel. Daar zit geen kast omheen zodat je precies kunt zien hoe het werkt. Het gaat daarbij om de mechanische overbrenging van het aanslaan van de toets naar het klinken van de juiste pijp, en om wat er nou eigenlijk gebeurt als de organist een register uittrekt en er een andere klankkleur ontstaat. Ah, dat klinkt nogal technisch, en dat is het ook, maar vooral heel leuk, en Jan staat erbij om het uit te leggen; het wordt een luchtige, laagdrempelige presentatie met alle ruimte voor vragen.  De presentaties van Jan van der Veer zijn om 12.00 en 14.30 uur.

U bent van harte uitgenodigd voor een bezoekje waarbij u ook een kopje koffie of thee kunt drinken.

Geplaatst: 26 augustus 2021