Home » Blog » Nieuws » Toekomst delen – update juni 2024

Toekomst delen – update juni 2024

Na een lang traject van besluit­vor­ming, van voorbereidingen en van uit­voe­ring naderen we eindelijk het moment waarop de transfor­matie van de Brugkerk afgerond wordt. Wij kunnen ons voorstellen dat u onder­tussen reuze benieuwd bent naar hoe het is geworden. De eerste dienst is op 16 juni en op het mo­ment van schrijven van dit stukje moet er best nog veel gebeuren. De plan­ning wordt echter strak gevolgd en op enkele puntjes na zal het 16 ju­ni klaar zijn. Die laatste puntjes staan het gebruik overigens niet in de weg. Een ander verhaal is de tweede fase, maar daarover straks meer.

In een eerdere update is al aange­ge­ven dat het gebruik van de moderne apparatuur op het gebied van beeld en geluid het nodige zal vragen van de vrijwilligers die het gaan bedie­nen. Voorafgaand aan de eerste dienst zullen deze dan ook geïnstru­eerd worden door de firma Schaap­sound. Tevens zullen de kosters de nodige uitleg krijgen. Er zullen hand­leidingen opgesteld worden om op te­rug te kunnen vallen.

Voorafgaand aan de eerste dienst zal het orgel gestemd worden. Het orgel is ingepakt geweest tijdens de werk­zaamheden, maar het is toch wel spannend of alles weer klinkt zoals het was, of moet zijn. Het aanzicht van het orgel is flink op de schop ge­gaan en de frontpijpen zijn er uit ge­weest. Bij de zitplaats van de orga­nist is het veel ruimer geworden en daar zijn ook meerdere verbeterin­gen aangebracht.

Op de kolombanken en de heren­banken na, zijn alle houten banken verwijderd en worden de zitplaatsen ingevuld door stoelen. Dit kennen we vanuit de Ontmoetingskerk en het maakt de indeling meer flexibel. Er bestaat geen stoel die voor ieder­een ideaal is, maar we hopen dat u er comfortabel op zult zitten.

Al in een vroeg stadium was bekend dat er onvoldoende financiën waren om het plan van de architect in zijn geheel uit te voeren en dat we ons moesten beperken tot fase 1 (de kerkzaal, het westwerk rond de to­ren en het podium). Toen fase 1 de voltooiing naderde, en we een beter beeld kregen van de uitgaven, kon een afgeslankt plan voor de Noord­kapel opgesteld worden met daarin sanitaire ruimten, een tochtportaal, een garderobe en een keuken. Hier­mee worden de mogelijkheden voor eigen gebruik en verhuur aanzienlijk verhoogd. Er kan nog geen planning voor de afronding van fase 2 gege­ven worden, maar dat zal na de va­kan­tie worden. Een blikvanger in de Noordkapel is de grafzerk van het geslacht van Poelgeest welke hori­zontaal in de vloer bij de buitendeur lag en nu verticaal tegen een muur staat. De afmetingen zijn gigantisch en de zerk weegt meer dan 8.000 kg. Het optillen en verplaatsen was zorg­vuldig voorbereid en alles is zonder problemen verlopen. De zerk is op­getild met twee op maat gemaakte zuignappen en een kraan die buiten stond, dus met de mast/giek door het kleine deurtje in de Noordkapel. Het denkwerk, het staalwerk en het hijswerk zijn door de lokale bedrij­ven, Smederij Van Rijn en Transport­bedrijf Rademaker, uitgevoerd. Net als bij fase 1 is er veel voorbereidend werk gedaan door vrijwilligers en dat heeft wederom veel geld bespaard. We kunnen stellen dat zonder vrij­willigers er onvoldoende middelen zouden zijn geweest om fase 2 op te pakken.

Niet alleen in de kerk, maar ook daarbuiten wordt er werk verricht. De firma Bijleveld heeft het nodige graafwerk en straatwerk uitgevoerd, zoals voor de riolering van de toilet­ten in het Westwerk. De ingang van de Noordkapel wordt verlaagd, waar­door de buitentrap vervalt en er alleen nog een helling over blijft. Ook dat gaat de firma Bijleveld uit­voeren.

Vragen kunt u stellen aan iemand van het kernteam.

Met vriendelijke groet

namens het kernteam,