Home » Blog » Nieuws » Van het orgelfront

organist-emmie-uithol
Emmy neemt afscheid.

Afscheid

In december 2016 namen we afscheid van twee gewaardeerde organisten: Emmy Uithol op 4 december, en een week later van Gretha Zijlstra. Emmy en Gretha hebben de gemeentezang resp. 18, en maar liefst 46 jaar begeleid. Ook langs deze weg be­dank ik deze collega’s heel hartelijk, niet alleen voor hun spel, maar ook voor hun inzet (in twee beteke­nissen!), trouw en collegialiteit. Doordat beide dames hun functie neerlegden heeft Koudekerk opeens geen vrouwelijke organisten meer en is het weer een mannenbolwerk geworden, zoals een halve eeuw geleden. Maar…. willen we dat?

Welkom!

Het wordt steeds moeilijker om nieuwe organisten te vinden, en daarom zijn we heel blij met Jaap van der Sar uit Alphen a/d Rijn, die vanaf maart onze gelederen komt versterken en zo ongeveer 1 x per maand gaat spelen. Jaap is een ervaren organist en doet ook meteen volop mee in de orgelcommissie. Welkom Jaap!

Organist gezocht!

Door deze wisseling is Herman Verbree nog de enige organist die in Koudekerk woont. Lennard komt uit Ter Aar en Jaap, Marc en ik wonen in Alphen. Dat is

organist-gretha-zeilstra
Gretha neemt afscheid.

helemaal niet erg, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als we nog iemand uit de ‘eigen’ gemeente kunnen vinden die deze mooie, dankbare taak op zich wil nemen en met ons mee wil draaien. Ik wil u dan ook allemaal vragen met ons mee te zoeken, want de meeste mensen die kunnen spelen melden zichzelf niet zo snel aan. Of… misschien speelt u zelf orgel (of piano, mag ook!) maar vindt u het eng om te begeleiden.In beide gevallen: schroom niet, laat het me weten, want zo langzamer­hand krijgen we het rooster niet meer rond. Vijf organisten lijkt een hele luxe, maar allemaal (en dat gold ook voor Gretha en Emmy) zijn we in twee tot wel negen kerken actief; vrije zondagen zijn een zeldzaamheid geworden, waardoor ruilen ook heel lastig is. Het organistentekort is een landelijk probleem, overal wordt aan ons getrokken en dat betekent dat het ‘lenen’ van andere plaatsen ook een keer ophoudt.

Zoals nu de kaarten liggen bestaat de kans dat er dit jaar op vijf zondagen, waarvan drie in de zomervakantie, geen organist zal zijn, en dan is de gemeente al geholpen met iemand die tenminste de toon kan aangeven.Concreet: we zoeken een nood-organist/pianist, liefst uit eigen gemeente.Mocht er een vrijwilliger opstaan, dan bied ik aan om belangeloos hem (of haar!) op weg te helpen naar hoe-begeleid-ik-een-gemeente. Als we dan een keer een noodsprong moeten maken dan weten we waar we terechtkunnen. En hoe!

Kent u iemand of kunt u zelf ons helpen stuur dan een mailtje naar: webmaster@pknkoudekerk.nl

Alvast dank voor het meedenken.

Namens de orgelcommissie,

Chris van der Ouw