(voor kinderen uit groep 6, 7 en 8 van de basisschool en de brugklas)

In onze gemeente bieden wij onze tieners uit de bovenbouw van de basisschool en het begin van de brugklas de basiscatechisatie aan.

De Bijbel- & geloofslessen halen we uit JOP*) Basics en zijn verdeeld over 6 blokken van 10 avonden.

Het woord “catechisatie” klinkt misschien saai, maar het is eigenlijk een gezellige manier om wat meer over God en de Bijbel te weten te komen. Tijdens de catechisatie vertellen of lezen we een verhaal en maken bijbehorende vragen en opdrachten. Maar er is ook tijd voor een spelletje, quiz, toneelstukje of filmpje. Op de laatste catechisatieavond van ieder blok is/zijn de ouder(s) en/of verzorger(s) van harte welkom. We laten dan zien en horen waarmee we bezig zijn geweest.

Ook is er ruimte voor bijzondere activiteiten, zoals:

• rondleiding in de Ontmoetingskerk
  • rondleiding in de Scheepjeskerk
  • rondleiding in de Brugkerk
  • rondleiding in de synagoge te Leiden
  • Pesachmaaltijd

Deelname aan de basiscatechisatie staat open voor alle kinderen van de genoemde groepen en is gratis. Kinderen die bij onze gemeente staan ingeschreven krijgen een persoonlijke uitnodiging aan het begin van ieder blok. Anderen kunnen contact met ons opnemen door een berichtje te sturen naar basiscatechese@pknkoudekerk.nl of meekomen met een vriendje, vriendinnetje of klasgenootje.

Hieronder de informatie over de blokken en de onderwerp
en op een rijtje:

Blok Periode Leeftijdsgroep Onderwerpen
1 januari t/m maart voor kinderen uit groep 6 Verhalen uit het Oude Testament
2 september t/m november voor kinderen uit groep 7 Verhalen uit het Nieuwe Testament
3 januari t/m maart God, Jezus en de Bijbel
4 september t/m november voor kinderen uit groep 8 De kerk, de kerkdiensten en het Hebreeuwse schrift
5 januari t/m maart De Heilige Geest en de christelijke feestdagen
6 september t/m november voor kinderen uit de brugklas Verdieping over de kerk, de Here God en enkele bekende personen uit de kerkgeschiedenis

De drie jaar basiscatechesatie sluiten we in november af met een speciale kerkdienst. In blok 6 bereidt de voorganger samen met de kinderen deze afscheidsdienst van de basiscatechisatie voor. De kinderen zullen een actieve bijdrage leveren aan de dienst.

*) JOP is de Jeugdorganisatie Protestantse kerk in Nederland.