Abonnement op Kerken rond Rijn & Gouwe

Geplaatst in: Nieuws

kerken-rond-rijn-en-gouwe-1Bericht aan de abonnees op “Kerken rond Rijn & Gouwe” (vroeger Het Kerkblad).
Eind januari 2017 kunt u weer de jaarlijkse acceptgiro van uw abonnement over 2017 in de bus verwachten. De abonnementsprijs gaat dit jaar naar € 37,00. Dat is overeenkomstig het richtbedrag. Omdat we de gestegen druk- en papier kosten van de jaren 2015 en 2016 maar gedeeltelijk hebben doorberekend in uw abonnement van de voorbije jaren moet de prijs nu helaas aangepast worden anders ontstaat er een negatief exploitatiesaldo.

Dick Engel administrateur
email: kerkblad@pknkoudekerk.nl

Nieuwe abonnees zijn natuurlijk altijd welkom. Dan blijft u op de hoogte van het wel en wee van de kerken in onze regio. Het blad is vorig jaar geheel vernieuwd, wordt in kleur gedrukt en verschijnt twee wekelijks. Nog een stimulans, ds. Willem Biesheuvel maakt sinds deze maand deel uit van de redactie. Eerst een proefnummer aanvragen kan natuurlijk ook.

Geplaatst: 17 januari 2017

Veiling voor de kerken – kavels gezocht!

Geplaatst in: Nieuws

It giet oan!

veiling

Volgens een nog altijd “betrouw­bare” bron zou hetgeen hierboven staat moeten betekenen: “HET GAAT DOOR”!

Nee, niet de beroemde Elfsteden­tocht; daar durf ik geen voorspelling aan te wagen. Maar wat gaat er dan wel door, waarschijnlijk?

Een veiling voor de kerken in 2018!

Omdat er door veel mensen nog vaak over de voorgaande veilingen wordt gesproken en het College van Kerkrentmeesters het geld goed kan gebruiken, heeft de Kerkenraad ons gevraagd om in 2018 weer een grote veiling te organiseren. Zoiets organiseren vergt echter een lange aanlooptijd en dat is dan ook de reden dat dit evenement pas voor 2018 staat gepland. Het lijkt dus nog ver in het verschiet, maar effectief houd je weinig tijd over wanneer je vakanties en vrije dagen aftrekt van de beschikbare tijd.Het komende seizoen zullen onze vergaderingen dan ook hoofdzakelijk gevuld worden met het organiseren van dit evenement.

Die lange aanloop geeft u mooi de gelegenheid om alvast na te denken over welke kavel(s) u straks wilt inbrengen in die veiling. Want zonder uw enthousiasme hoeven we er niet aan te beginnen. Uw inbreng bepaalt straks het succes.

Wij gáán er voor. U toch ook?
Later hoort u meer van ons!

De Geldwervingscommissie

Geplaatst: 17 januari 2017

Van het orgelfront

Geplaatst in: Nieuws
organist-emmie-uithol
Emmy neemt afscheid.

Afscheid

In december 2016 namen we afscheid van twee gewaardeerde organisten: Emmy Uithol op 4 december, en een week later van Gretha Zijlstra. Emmy en Gretha hebben de gemeentezang resp. 18, en maar liefst 46 jaar begeleid. Ook langs deze weg be­dank ik deze collega’s heel hartelijk, niet alleen voor hun spel, maar ook voor hun inzet (in twee beteke­nissen!), trouw en collegialiteit. Doordat beide dames hun functie neerlegden heeft Koudekerk opeens geen vrouwelijke organisten meer en is het weer een mannenbolwerk geworden, zoals een halve eeuw geleden. Maar…. willen we dat?

 

Welkom!

Het wordt steeds moeilijker om nieuwe organisten te vinden, en daarom zijn we heel blij met Jaap van der Sar uit Alphen a/d Rijn, die vanaf maart onze gelederen komt versterken en zo ongeveer 1 x per maand gaat spelen. Jaap is een ervaren organist en doet ook meteen volop mee in de orgelcommissie. Welkom Jaap!

 

Organist gezocht!

Door deze wisseling is Herman Verbree nog de enige organist die in Koudekerk woont. Lennard komt uit Ter Aar en Jaap, Marc en ik wonen in Alphen. Dat is

organist-gretha-zeilstra
Gretha neemt afscheid.

helemaal niet erg, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als we nog iemand uit de ‘eigen’ gemeente kunnen vinden die deze mooie, dankbare taak op zich wil nemen en met ons mee wil draaien. Ik wil u dan ook allemaal vragen met ons mee te zoeken, want de meeste mensen die kunnen spelen melden zichzelf niet zo snel aan. Of… misschien speelt u zelf orgel (of piano, mag ook!) maar vindt u het eng om te begeleiden.In beide gevallen: schroom niet, laat het me weten, want zo langzamer­hand krijgen we het rooster niet meer rond. Vijf organisten lijkt een hele luxe, maar allemaal (en dat gold ook voor Gretha en Emmy) zijn we in twee tot wel negen kerken actief; vrije zondagen zijn een zeldzaamheid geworden, waardoor ruilen ook heel lastig is. Het organistentekort is een landelijk probleem, overal wordt aan ons getrokken en dat betekent dat het ‘lenen’ van andere plaatsen ook een keer ophoudt.

Zoals nu de kaarten liggen bestaat de kans dat er dit jaar op vijf zondagen, waarvan drie in de zomervakantie, geen organist zal zijn, en dan is de gemeente al geholpen met iemand die tenminste de toon kan aangeven.Concreet: we zoeken een nood-organist/pianist, liefst uit eigen gemeente.Mocht er een vrijwilliger opstaan, dan bied ik aan om belangeloos hem (of haar!) op weg te helpen naar hoe-begeleid-ik-een-gemeente. Als we dan een keer een noodsprong moeten maken dan weten we waar we terechtkunnen. En hoe!

Kent u iemand of kunt u zelf ons helpen stuur dan een mailtje naar: webmaster@pknkoudekerk.nl 

Alvast dank voor het meedenken.

 

Namens de orgelcommissie,

Chris van der Ouw

Nieuwbouw Onder Dak (deel 2)

Geplaatst in: Nieuws

Als laatste deel van de uitvoering van het rapport Op Zoek Naar Evenwicht, worden in 2016 en 2017 werkzaamheden verricht om het nieuwe “Onder Dak” te bouwen aan de Dorpsstraat 55.

imgp6270
Sloop van het voormalige pand aan de Dorpsstraat 55

Inmiddels is de verbouwing van de kerkzaal en Honswyc in het Ontmoetingskerk complex afgerond. Ook is een parkeerterrein bij de Brugkerk gerealiseerd en is een aanpassing gekomen om de akoestiek in de koorzaal te verbeteren. Daarnaast heeft de pastorie aan de Kerklaan een noodzakelijke opknapbeurt ondergaan. Zo hebben we met al deze zaken rondom de gebouwen van onze PKN gemeente het nodige aan face-lifts bewerkstelligd.

Tenslotte dus het nieuwbouwproject aan de Dorpsstraat 55, op loopafstand van de koorzaal van de Brugkerk. Na langdurig en gedegen overleg en voorbereiding werd op 21 juli 2015 op het kantoor van Notaris mr. G.P. van Breugel de (voorlopige) ruilovereenkomst getekend. Daarin wordt geregeld dat de protestantse gemeente te Koudekerk aan den Rijn en Hazerswoude-Rijndijk in ruil afstaat aan Wako Exploitatie B.V. (eigenaar de heer F. Wagenaar) het pand “Onder Dak” met bijbehorende grond waartegenover Wako in ruil afstaat het pand aan de Dorpsstraat 55 met bijbehorende grond.De akte voorziet in de regeling dat Wako het pand Dorpsstraat 55 zal slopen en op de vrijkomende grond een nieuw pand zal bouwen. De ruiling geschiedt met gesloten beurzen.

Op 26 maart 2016 is het bestek met bijbehorende technische omschrijving en tekeningen door partijen getekend. Het bestek en ontwerpen zijn tot stand gekomen met de klankbordgroep.

Op 4 april 2016 is het pand Dorpsstraat 55 met de bijbehorende grond juridisch aan ons in eigendom geleverd. Er wordt aldus door Wako gebouwd op de grond welke inmiddels eigendom is van onze protestantse gemeente. De juridische levering van ons oude “Onder Dak” zal eerst plaats hebben nadat het nieuwe “Onder Dak” door Wako is gebouwd en opgeleverd.

Inmiddels zijn de werkzaamheden in volle gang. Conform de afspraken met onze contractpartij is de bodem gesaneerd, asbest verwijderd en het oude pand gesloopt. Ongetwijfeld hebben velen van u de sloopwerken gevolgd en is het ontstane gat in de bebouwing niet onopgemerkt gebleven.

Voor de nieuwbouw zijn door de gemeente Alphen aan den Rijn alle vergunningen afgegeven, tevens zijn alle opdrachten verstrekt aan de bouwbedrijven en andere onderaannemers en zal in de eerste helft van 2017 het nieuwbouwpand verrijzen. De oplevering staat gepland voor juli 2017.Qua uiterlijk doet het nieuwe pand niet onder voor het oude Dorpsstraat 55. Stijl en afmetingen zijn vrijwel identiek. Hoewel het grondoppervlak wat kleiner is als van het oude “Onder Dak”, is door de beschikbaarheid van de tweede verdieping het totale nuttige vloeroppervlak niet heel veel minder. We gaan van ca.
340 m2 naar ca. 285 m2.

Met de realisatie van het nieuwe “Onder Dak” en de reeds eerder genoemde ruimten ontstaat een zalencomplex dat ingevolge het beleidsplan voor zowel kerkelijke als commerciële activiteiten geschikt is.

In dit artikel enkele illustraties en foto’s van de indeling en architectuur van het nieuwbouwproject, alsmede een paar foto’s.

Drie voormalige kerkrentmeesters Jacques Verschoor (voorzitter), Henk Terlouw (secretaris) en Nico Schellingerhoud (penningmeester) voeren dit plan als door de kerkenraad gemandateerden uit, samen met de klankbordgroep bestaande uit Lineke Hogenes en Koos Blonk, alsmede Johan Vergunst namens het CvK. We zien toe op strikte naleving van de gemaakte afspraken met de contractant(en). Uiteraard wordt ook de vinger aan de pols gehouden met betrekking tot de besteding van de hiertoe gealloceerde gelden teneinde dit werk keurig binnen het budget in de loop van dit kalenderjaar te voltooien.

Wij houden u de komende tijd op de hoogte van de voortgang van dit project.

hux_0725
Oude pand is gesloopt en er kan gebouwd worden.
hp0003
Zijaanzicht Onder Dak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begane grond Onder Dak
Begane grond Onder Dak

 

1e etage Onder Dak
1e etage Onder Dak

 

 

Meer artikelen over de nieuwbouw lezen? Hieronder de link naar de artikelen.

 

Geplaatst: 10 januari 2017

1 131 132 133 134 135 136 137 139